Vstupenky online

Dle objednávek máme fanoušky po celé republice, těší Martinu Tkadlecovou

Redakce • 11.02.2024

Patří mezi klubové stálice. Na Lapači pracuje již deset let. Martinu Tkadlecovou fanoušci znají především z kamenné prodejny fanshopu. „Jsem ráda, že mi v klubu nechávají volnou ruku. Většina produktů, co se budou vyrábět a jak budou vypadat, jde za mnou,“ přiznává. Tímto rozhovorem pokračujeme v představování osobností klubu, kteří i třeba nezasahují do sportovního úseku klubu, ale jsou jeho neodmyslitelnou součástí.

Můžete na úvod popsat, co vše obnáší vedení fanshopu VHK?
Práce je poměrně rozmanitá, začíná to myšlenkou v hlavě, výběrem produktu, jeho designem a následnou komunikací a řešením možností s dodavatelem. Poté nastává druhá fáze práce – v případě e-shopu příjem objednávek, zpracování, komunikace se zákazníky a expedice. V případě prodejny jde o samotný prodej a fungování fanshopu, komunikaci se zákazníky. Spolupracuji také s externím účetním klubu a obsluhuji správu sekretariátu, kde řeším další věci klubu, např. permanentky či fakturace.

O které produkty je mezi fanoušky největší zájem?
Největší zájem, a tento trend pokračuje posledních pár let, je o šály, kulichy, nově také o sportovní kolekci triček, které jsme letos připravili jako jednu z novinek. Musím zaklepat, daří se nám poměrně i v ostatních produktech co se týká prodeje a skladové zásobovosti.

Uvažujete rozšířit sortiment ještě teď před vrcholem sezony o nové produkty?
Ano, momentálně pracuji s grafikem na novém vizuálu šály, trika a mikin. Nyní jsme naskladnili ještě nové kulichy. S blížícím se jarem již plánuji nové kšiltovky, předpokládáme totiž, že budeme hrát dlouho a sezona skončí až na konci jara (úsměv). Můžu prozradit, že v průběhu března bude v prodeji nová exkluzivní edice sběratelských kartiček Fenomén Vsetín Forever vztahující se ke stejnojmenné knize, na které již výrobci usilovně pracují.

Sledujete fanshopy i ostatních klubů? Hledáte například inspiraci v extralize nebo i v NHL?
Máme v klubu nastavenou svoji vizi o merchandisingu a tou se řídíme. Myslím si, že co se týká produktů, jdeme dobrým směrem, a byla bych ráda, kdyby naše práce na fanouškovském merchi byla inspirací i pro někoho jiného, třeba pro jiné kluby. Stává se mi, že mě kontaktují menší kluby nejrůznějšího sportovního odvětví s dotazy, odkud odebíráme to a to, že by to chtěli také. Jsem ráda, když můžeme někoho inspirovat, když něco vzejde od nás, než že bychom někoho kopírovali.

Občas se podívám i na jiné kluby jak při stanovování cenotvorby, tak třeba pro inspiraci, s jakými produkty přichází. Z českých klubů jsou zajímavé produkty u Liberce, u zahraničních např. Toronto. Jsou to jednoduché kombinace barev bílá/modrá, se kterými se jim určitě dobře pracuje. Kombinace našich barev jsou jedinečné a je kolikrát opravdu velký oříšek, jak to uchopit, abychom uspokojili fanoušky. Proto je musíme trochu oživovat i dalšími barvami, aby byly nadčasové.

Klub využívá slogany Spolu za Vsetín či #ZAŽÍT. Můžeme očekávat více produktů s klubovými slogany, například mikiny či trička?
Oblíbený slogan „Spolu za Vsetín“ a poté „My se vrátíme“ vznikaly v určité době, a byť jsou nadčasové, jsou spojeny spíše s předchozími sezonami. Aktuálně pracujeme se sloganem „Vsetín musíš zažít“. Doba jde dopředu a my nechceme prodávat to samé, co jsme prodávali například před šesti lety. Každá doba si žádá jiné uchopení merchandisingu. Stane se mi, že se lidé ptají na tričko, které bylo v prodeji před třemi lety. S úsměvem odpovídám, že v obchodě také nenajdete stejné zboží po dobu několika let. Je třeba se neustále přizpůsobovat preferencím poptávky a trhu.

Nedávno se fanoušci doslova mohli přetrhnout, aby získali puk z limitované edice s Romanem Čechmánkem, čekala jste takový zájem?
Přiznám se, že ano. Byl předem nastaven limitovaný počet číslovaných kusů, celkem 93. Číslo je na první pohled možná malé, ale symbolické. Právě v roce 1993 Roman Čechmánek poprvé nastoupil za Vsetín, což spousta fanoušků věděla. Po dohodě s marketingem jsme nechali udělat ještě dalších 200 kusů, tentokrát již nečíslovaných puků. Chápu, že jsme nemohli vyhovět úplně všem fanouškům, ale jednoduše jsme nechtěli, aby z charitativního podtextu prodeje těchto puků vznikl byznys, který by byl neuctivý jak z naší strany, tak k rodině Romana Čechmánka, se kterou jsme celou věc konzultovali. Celý výtěžek z prodeje vzpomínkových puků na Romana Čechmánka putoval do kašičky na dobročinný projekt Pomáháme. Ráda bych využila této příležitosti a poděkovala společnosti Gufex, se kterou náš klub dlouhodobě spolupracuje, a která k celé akci přistoupila úplně fantasticky.

Fanshop VHK od svých začátků ušel kus cesty, doslova ze stánku do kamenné prodejny. Na co jste za ta léta nejvíc pyšná?
Když se ohlédnu nazpět, začínali jsme s pár produkty, venku, a za jakékoliv počasí v rámci hokejového utkání. To byl úplný prvopočátek, kdy fanoušci nepřijali žádnou jinou barevnost, než zelenou a žlutou. Museli jsme tak dělat produkty pouze v těchto barvách. Jenomže tyto možnosti začaly být u výrobců čím dál více omezené. Proto jsme museli jemně a postupně přidávat do portfolia další barvy, jako například černou, a podíl produktů se za roky dokázal navýšit do všech oblastí, ať už je to textil, drobné produkty nebo třeba pleteniny na zakázku.

Letošní sezona je pro mě desátá, kdy se pohybuji kolem vsetínského klubu, a za ty roky se těch povedených i méně povedených věcí logicky nastřádalo. Mám však radost z toho, jak se nám daří budovat klubovou komunitu. Největší odměnou jsou fanoušci, kteří se jak na e-shopu, tak do kamenné prodejny opakovaně vrací, jsou pozitivně naladěni a občas prohodí i pár slov. Za poslední čtyři roky u nás nakupují více a díky nim fanshop bez většího manka přežil dobu kovidovou.

Podle objednávek na e-shopu je vidět, že máme fanoušky po celé republice, což nás velice těší. Jsme rádi, že i malé město jako Vsetín může mít takový dosah, a fanoušci nás podporují na dálku. Klub je zdravě nastaven a každý člověk, který pracuje v klubu, musí mít kladný vztah k hokeji, aby ho práce bavila a podílel se na klubovém úspěchu.

Myslíte, že by se na Lapači uživila i větší prodejna, kde by si například fanoušci mohli i vyzkoušet klubové oblečení?
Na tuto otázku nedokážu nyní odpovědět. Momentálně si neumím představit, kde na stadionu by to bylo, asi bychom museli probourat šatnu k dorostencům (úsměv). Co se týká zkoušení – kabinka by přišla vhod, nicméně před Vánoci v největší nákupní horečce spoustu lidí určitě uvítalo i náš menší prostor a osobní přístup. Ale uvidíme, třeba se v budoucnu dočkáme rozšíření i tohoto sektoru.

Kdo navrhuje produkty pod oficiální značkou VHK ROBE Vsetín? Bojujete třeba někdy s tím, že věci, které se líbí vám, se úplně nehodí do hokejového prostředí?
Jsem ráda, že mi v klubu nechávají v tomto volnou ruku. Většina produktů, co se budou vyrábět a jak budou vypadat, jde za mnou. Za dobu, co pracuji v klubu, mám tým dodavatelů, který se postupně rozrůstá. Někteří jsou s námi od našich prvopočátků. Máme korektní vztahy, za což jim moc děkuji. Občas i sami přicházejí s návrhy. Tým marketingových kolegů pomáhá udělat konečné rozhodnutí, pokud si nevím rady. Prvotní myšlenku je důležité nastínit grafikovi a ten ji musí uchopit tak, aby šla realizovat. Občas je to u nás boj, ale myslím, že nakonec zvolíme správně.

Člověk musí přemýšlet, proč by měl produkt prodávat, zda realizace není zbytečná na úkor jiné věci s věším prodejním potenciálem. Zamyslet se, co fanouškům daná věc dává, zda jen chvilkovou radost, nebo třeba tričko, které bude hrdě a rád nosit. Jsem poslední roky zastánce minimalismu – udělat raději méně produktů s pěkným designem a kvalitou, než prodávat vše od špuntů do uší až po sprchové gely (úsměv).

Fanoušci někdy řeší, že produkty nejsou v klubových barvách. Je složité poptávat například mikiny ve žluté či zelené barvě tak, aby doslova odpovídaly odstínům klubového loga?
Již jsem se zmiňovala výše. S neustále měnící se situací na trhu včetně barev a textilu je čím dal složitější najít barvy, aby zelená nebyla Krakonošova a žlutá citronová. Snažíme se do nabídky zakomponovat více barev, například černou, bílou, ale také růžovou, protože si to trh žádá. Za poslední dva až tři roky, kdy se více zaměřujeme na podkladovou barvu textilu například v černé či šedé, se nám vždy vše vyprodá a lidé to vyhledávají. Snažíme se jít cestou zachování našich daných zelenožlutých barev, ale čím dál více narůstá obliba nosit klubový textil i na jiné příležitosti než na hokej – například do práce, na volný čas… Letošní kolekce černých triček byla dokonce třikrát vyprodaná.

V nabídce se objevují i alternativní loga, která však nejsou oficiálně prezentována klubem, jaká je myšlenka takových produktů?
Spoustů sloganů a alternativních log je použito pouze na marketingové pojetí, platí pravidlo, že ne všechno se dá na textil vyobrazit nebo ve finále nevynikne jako na plakátech nebo marketingové propagaci na sítích. Někdy to neumožnuje třeba výrobce a typ produktu a musí se udělat alternativa. Snažíme se logo postupně sjednocovat do jedné podoby.

Před startem sezony jste nechali fanoušky na sociálních sítích vyjádřit, co by si přáli mít ve fanshopu. Brali jste v potaz jejich poptávku při skládání sortimentu na aktuální sezonu?
Ano, před každou sezonou sestavuji osnovu, co budeme dělat, počty s plánem cca na 3-4 měsíce dopředu. Sezona nám začíná hned po skončení té předchozí. Po několikatýdenním oddechu jedeme dále a již květen se řeší nanovo. Impulsy fanoušků byly krom pár bodů, které nás tlačí, vyslyšeny. Jako hlavní novinky bych uvedla dětské šály, sportovní lahve, přípravkové štulpny, nové kulichy nebo klubové povlečení. Líbilo se také dětské pyžamo před Vánoci. Každý rok obměňujeme také šály, ponožky, dresy či kšiltovky.

V extralize je běžně zvykem, že do fanshopu zavítají i fanoušci soupeřů. Je to případ také vsetínské prodejny?
Ano, pravidelné návštěvníky máme z Pardubic, Znojma, ze Slovenska, ale také ze Zlína. Poslední dobou oprašujeme s kolegyní při hokejích angličtinu, protože k nám zajdou i cizinci, kteří navštíví hokej, a jsou například na stáží ve vsetínských firmách. Vždy si odvezou nějaký klubový suvenýr, což nás těší.

Jakým směrem by se měl fanshop ubírat, respektive co byste si přála, aby obchod mohl fanouškům nabídnout?
Mým přáním je mít takový merch, který bude oblíbený, nositelný, libívý a jedinečný. Nejsem zastáncem jakýkoliv vulgarit a provokativních symbolů. Merch musí být nositelný denně, tak jako si denně oblékáme ponožky. Prostě zautomatizovaný. Už žádné rozlišování – jdu na hokej, vezmu si tuto kšiltovku. Jdu do práce, za zábavou vezmu si tu samou.

Chtěla bych více zapracovat na dalším druhu textilu a to jsou např. kraťase a tepláky. Letos jsme přišli poprvé se sportovní verzí materiálu a osvědčila se. Z fanouškovské zelenožluté linie bych chtěla obnovit prodej vlajek, a více produktů při fandění.

Jsme rádi, že se fanoušci drží ve stejné míře a v případě nezdaru v zápase to na prodejích markantně není znát. Za to jim chceme poděkovat. Tržby z fanshopu jsou jedna ze vzpruh k navýšení ekonomiky klubu a lepší finanční stability na každou sezonu.

banner pod článkem